Fletcher Hotels grootste hotelketen van Nederland

Per 1 juli 67 hotels in Nederland en daarmee de grootste hotelketen

Vianen, De Nederlandse hotelketen FLETCHER HOTELS heeft haar aantal hotels in zeventien jaar zien groeien van 1 naar 67 hotels. Met de twee aanstaande overnames per 1 juli van ‘Hampshire Hotel Jan van Scorel’ en ‘Mercure Hotel Utrecht Nieuwegein’ passeert Fletcher Hotels voor het eerst al haar branchegenoten en is daarmee de grootste keten van Nederland. De tweede en derde plaats zijn voor Van der Valk en Hampshire.

Nummer 1 in 17 jaar

Fletcher Hotels is een Nederlandse hotelketen die werd opgericht in 1997 tegelijk met de aankoop van het eerste hotel op Texel. Het hotelbedrijf is middels een uitgekiende strategie uitgegroeid naar 67 hotels waar 2800 mensen werkzaam zijn. Fletcher dankt haar naam aan een Jack Russel, de voormalige hond van de oprichter. Verreweg de meeste hotels liggen langs de kust, in natuurgebieden en op de Waddeneilanden. De voornaamste hotelgasten zijn de zogenaamde ‘leisuregasten’ die naar de kust gaan, stedentrips maken of een paar dagen gaan fietsen en wandelen. Het aandeel zakelijke gasten is de afgelopen 3 jaar gegroeid van 12% naar 30% gezien de concurrerende prijsstelling van de hotels.

Groeispurt tijdens de crisis

In 2010 trad RABOBANK toe als 10% aandeelhouder waarna de hotelketen hard is gegroeid van 28 naar 67 hotels middels overnames en enkele nieuwbouwprojecten waarvan het blauwe Fletcher Hotel Amsterdam Zuidoost de bekendste is. Het onroerend goed van de keten betreft een mix van eigendom en lease. Met een omzet van 120 miljoen eurobehaalt het hotelbedrijf een brutowinst (EBITDA) van 16,5 miljoen euro. De solvabiliteit bedraagt 32% met een eigen vermogen van 40 miljoen euro.

Europa lonkt

“Wij zien nog voldoende groei tot 100 hotels in eigen land, maar de vraag vanuit buitenland voor de Fletcher formule lonkt. Wij krijgen steeds meer buitenlandse gasten en de vraag naar buitenlandse hotels neemt toe” aldus CEO Rob Hermans. De hotelketen onderzoekt momenteel mogelijke Europese expansie. De afgelopen 5 jaar is Fletcher Hotels uitgeroepen door ZOOVER als “Populairste Hotelketen van Nederland” en in 2012 tot “Best Managed Company” door DELOITTE. Presentatrice Myrna Goossen trad vorig jaar toe als ambassadrice van de hotelketen.