9 tips voor een effectieve brainstormsessie

9 tips voor een effectieve brainstormsessie

Dinsdag 13 februari 2018, categorie: Meetings en Events, Judith de Rooij

Brainstormen kan heel effectief zijn, maar dan moet je het natuurlijk wel op de juiste manier doen. Wij zochten uit hoe je het meest effectief een brainstormsessie organiseert!

1. Brainstorm met een gevarieerde, kleine groep

Ga brainstormen met een gevarieerde, maar niet te grote groep samen met wie je dit wilt gaan doen. Een kleine groep, drie tot acht personen, zorgt namelijk voor grotere ideeën, zeker wanneer het verschillende type mensen zijn. Je zult je verbazen dat de introverte mensen ineens meer durven te zeggen wanneer je in een kleine groep samenwerkt.

Ga dus niet alleen voor mensen van je eigen afdeling, mensen met wie je al vaak samenwerkt of alleen maar mensen waar je het heel goed mee kunt vinden. Denk qua groepssamenstelling eens out-of-the-box en laat je verrassen!

2. Brainstorm over één (eenvoudige) vraag

Waar wil je eigenlijk over brainstormen? Heb je dit duidelijk op papier? Dan is het van belang om er één eenvoudige vraag van te maken. Zo kan iedereen meedoen met de brainstormsessie. Als je groepssamenstelling bestaat uit mensen van verschillende afdelingen zullen ze niet altijd weten waar jij je mee bezig houdt. Houd de vraag dus simpel zodat iedereen actief mee kan doen en de sessie effectief is.

Bestaat je onderwerp uit veel verschillende onderdelen? Splits het dan op in aparte vragen en plan voor elke vraag een korte brainstormsessie in. Zo houdt iedereen zijn aandacht bij de sessie en het onderwerp waar het op dat moment om gaat.

Zakelijk overleg

3. Bereid iedereen voor

Na het samenstellen van de groep en het bedenken waar je over gaat brainstormen is de volgende stap om iedereen voor te bereiden  op de brainstormsessie. Jij als organisator van de sessie bent natuurlijk de persoon die hier verantwoordelijk voor is. Laat iedereen duidelijk weten wat voor soort brainstormsessie (mind mapping, rolestorming, denken in oplossingen, brainwriting, etc.) het wordt.

Denk ook na over hoe de agenda eruit ziet en stel natuurlijk iedereen op de hoogte over de locatie van en hoe laat deze plaatsvindt. Zo kan iedereen zich van te voren goed voorbereiden en inlezen over  het onderwerp van de bijeenkomst.

4. Brainstorm eerst alleen, daarna met anderen

Nu de memo is verzonden aan je collega’s is het tijd om alvast alleen te gaan brainstormen. Je weet over welk onderwerp je gaat overleggen en je hebt je ingelezen. Bedenk nu alvast wat ideeën die je kunt aandragen tijdens de sessie. Ga gerust voor de sessie nog even samen zitten met één van de collega’s die ook aanwezig is bij de bijeenkomst om tot meer ideeën te komen. Zo weet je zeker dat je na de sessie met frisse inspiratie verder kunt.

5. Geen afleiding

Je kent het wel, zit je net in overleg gaat bij iemand de telefoon die hij of zij echt even moet opnemen. Of iemand heeft zijn social media accounts open staan en wordt constant afgeleid door de filmpjes die voorbij komen en die de persoon  naast hem/haar ook echt even moet zien. Totaal niet efficiënt natuurlijk!

Laat iedereen van te voren weten dat ze mee moeten nemen wat ze nodig hebben en niets meer. Dus geen telefoon en misschien zelfs geen laptop of tablet. Zo kan iedereen zijn of haar aandacht houden bij waar het echt om gaat op dat moment.

Zakelijk geklede mensen

6. Brainstormen met post-its

Zorg dat er voor iedereen post-its en een pen klaar liggen, of vraag of ze dit zelf mee kunnen nemen. Soms krijg je een briljant idee  terwijl iemand aan het woord is,  maar je wilt die persoon natuurlijk niet onderbreken. Door middel van post-its kan iedereen zijn of haar ideeën opschrijven en gaat er niets verloren omdat ze het daarna alweer vergeten zijn.

7. Houd de brainstorm sessie buiten de deur

Houd de brainstormsessie eens op een andere plek. Elke keer weer in hetzelfde kantoor  bijeenkomsten organiseren en vergaderen is niet stimulerend voor de creativiteit. Als je buiten de deur gaat vergaderen hoef je zelf ook niet alles klaar te zetten voor de vergadering, dit wordt allemaal geregeld. Zo kun jij je volledig focussen op dat waar het echt om gaat.

Wil je echt eens wat anders? Plan dan een brainstormsessie in de natuur. De frisse lucht en nieuwe geluiden zullen zorgen voor nieuwe inspiratie en veel concentratie. Lees hier 4 redenen waarom je buiten (de deur) zou moeten vergaderen.

8. Slaap er een nachtje over

Een nachtje slapen over de nieuwe ideeën die je tijdens de sessie hebt opgedaan is helemaal niet gek! Tijdens het slapen verwerk je namelijk alle informatie die je die dag hebt binnen gekregen. Na een goede nachtrust kun je alles relativeren en zie je het vaak vanuit een hele andere (betere) kant.

Het kan ook een goed idee zijn om je brainstormsessie over twee dagen te spreiden. Zo kan iedereen er een nachtje over slapen en komen ze wellicht de tweede dag met  frisse, nieuwe ideeën.

Man die kijkt naar post-its aan de muur

9. Neem een besluit

Je plant de brainstormsessie niet voor niets in dus maak ook een beslissing aan het eind van de brainstormsessie. Hierin moet één iemand het initiatief nemen. Je kunt namelijk niet met zijn zevenen een beslissing nemen, dan ontstaat er teveel discussie en  niet iedereen zal het volledig met elkaar eens zijn. Sluit je bijeenkomst dus af met een samenvattingen conclusie en besluit wat de volgende stappen gaan worden.

Even geduld a.u.b.
Resultaten worden ververst.

Wij gebruiken cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo kunnen we je de beste website ervaring bieden. In ons cookiebeleid lees je precies waar deze cookies voor gebruikt worden. Door op onderstaande button te klikken ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals daar omschreven. Je kunt er ook voor kiezen om marketingcookies alle niet noodzakelijke cookies weigeren, en ten alle tijden is het mogelijk om de cookies te verwijderen.

 

Deze website maakt gebruik van verschillende type cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Bekijk cookiebeleid voor meer informatie.

We maken gebruik van noodzakelijke cookies om de de fundamentele functionaliteiten van de website mogelijk te maken, zonder dat hierbij persoonlijke gegevens worden verzameld.

Voorkeurscookies helpen websites bij het onthouden van informatie die van invloed zijn op hoe de website zich gedraagt en eruitziet, zoals uw taalvoorkeur of uw locatie.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over het bezoek aan de website, zoals het aantal bezoekers en de meest bezochte pagina's. Dankzij deze cookies kunnen we onze website beter maken.

Deze cookies zijn nodig om bijvoorbeeld YouTube, facebook en LinkedIn in de website te kunnen integreren. Ook worden deze cookies gebruikt om persoonlijke advertenties te kunnen tonen.