Fletcher Hotels maakt hotels vrij voor opvang vluchtelingen

NIEUWEGEINFletcher Hotels maakt bekend per direct hotels vrij te maken voor vluchtelingen uit Oekraïne. Al vanaf woensdag 9 maart 2022 jl. zijn de eerste mensen opgevangen in hotels in het westen van Nederland. De komende periode zullen ook andere Fletcher hotels vrij worden gemaakt. Hiermee kan de hotelketen onderdak bieden aan ruim 1000 vluchtelingen. Indien er meer bedden beschikbaar moeten komen, kan de hotelketen dit snel realiseren.

Fletcher heeft de mogelijkheid en helpt graag
Op dit moment kunnen hotels helpen door het aanbieden van slaapplekken aan de enorme stroom vluchtelingen die richting Nederland komt. “Iedereen verdient een veilige omgeving en we vinden het belangrijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Wij als hotelketen nemen graag onze verantwoordelijkheid en daar is het bieden van onderdak aan deze vluchtelingen onderdeel van. Daarnaast zijn hotels uitermate geschikt om snel opvang te bieden. We zijn in gesprek met bijna alle 25 veiligheidsregio’s om alle mogelijkheden in kaart te brengen” zegt Rob Hermans – CEO Fletcher Hotels.

Hotels direct beschikbaar voor opvang
Al in een vroeg stadium heeft Fletcher Hotels intern een speciaal team samengesteld om, wanneer dit nodig zou zijn, direct te kunnen schakelen op het aanbieden van de nodige hulp. “Alle mogelijkheden zijn in kaart gebracht en er zijn door het hele land hotels geïdentificeerd die in aanmerking komen voor de opvang van vluchtelingen. Deze geselecteerde hotels kunnen, indien nodig, in één keer leeggemaakt worden en volledig worden ingezet voor de opvang van de vluchtelingen” vertelt Rob Hermans.

Fletcher Hotels heeft inmiddels 15 hotels exclusief beschikbaar voor de opvang. Deze hotels zijn tijdelijk gesloten voor leisure gasten. De eerste gasten uit Oekraïne zijn inmiddels gearriveerd en hebben hun intrek genomen. Indien nodig is Fletcher Hotels in staat om op te schalen en het aantal beschikbare hotels uit te breiden.

Bijna 1000 bedden direct beschikbaar
De duur van de opvang is nog vrij onbekend, maar Fletcher Hotels heeft ruim duizend hotelbedden per direct en voor de komende maanden beschikbaar. De hotelketen geeft aan dat wanneer dit langer nodig is, zij hierin flexibel mee kunnen bewegen. “Ook wanneer er meer bedden nodig zijn, kunnen wij dit zeer snel realiseren” zegt Rob Hermans.

Gasten uit Oekraïne kunnen bij Fletcher Hotels ook aan het werk
Voor de vluchtelingen uit Oekraïne kan Fletcher meer doen. Doordat de gasten uit Oekraïne een aparte Europese status hebben, mogen zij in Nederland ook werken. Voor degene die dat willen en kunnen, kan Fletcher Hotels ook zorgen voor een werkplek. “Als er mensen uit Oekraïne graag willen werken, dan faciliteren we dat. Door het hele land zoeken we goede mensen en vervoer kunnen we regelen. We kunnen dus meer dan alleen een slaapplek bieden” aldus Rob Hermans.