Het “Nieuwe Normaal”, is dat wel “Normaal”?

In mijn lange carrière als hotelier heb ik menig crises voor de kiezen gehad. De beide Golfoorlogen, waarbij in een klap alle grote internationale bedrijven hun reserveringen terugtrokken, de Internet Bubbel in 2000 en de Kredietcrisis in 2007 maar deze Corona crisis slaat alles.

Week 11 was een week om nooit meer te vergeten, het ene na het andere bedrijfsevenement en/of vergadering werd geannuleerd. Toen daarna ook de bijeenkomsten van 100 personen en meer werden verboden liep de teller nog sneller op. Tot zover alles zakelijk en grote bijeenkomsten.

En dan wordt het zondag 15 maart 2020 17.25 uur. Zojuist de persconferentie gevolgd van de beide ministers. De mededeling dat de horeca op slot gaat komt heel hard aan.

Meteen met elkaar de consequenties  besproken en actie te ondernomen. De nodige maatregelen genomen en afspraken gemaakt met medewerkers, roosters nagelopen en mensen afgebeld voor komende week. Sindsdien heeft de telefoon niet meer stil gestaan, het regende annuleringen. Waar in het begin de toon begripvol was en gasten begrepen dat er annuleringskosten zijn, is dat later radicaal omgeslagen, bij zowel zakelijke als privé reserveringen. Zo jammer dat sommigen zo ongenuanceerd moeten reageren. Ik moet onwillekeurig weer denken aan de eerste les die ik leerde in de hotellerie: ”We zijn het op een na oudste beroep van de wereld, maar we worden vaak betaald met het wisselgeld van het oudste.”

Vervolgens natuurlijk de sluiting van de hotels, de berusting, het klussen en gelukkig eind april weer open. Langzaam weer komt de boel op gang en ontvangen we weer de eerste gasten. Met alle maatregelen en aanpassingen komen we de eerste tijd goed door.
Waar bij andere crises zich weer snel mogelijkheden aandienden voor nieuwe boekingen, is dat nu heel anders. Bedrijven zijn nog voorzichtig met boeken, Events zijn uitgesteld en Voetbalteams aarzelen. Maar gelukkig is zo half juli iedereen bij Fletcher weer volop aan het werk en zien we de reserveringen weer toenemen.

Wat we wel hebben gemerkt in de afgelopen periode dat we, doordat we allemaal in hetzelfde schuitje zaten, door goede samenwerking ver kunnen komen. Met andere woorden, met de goede teamspirit zijn we bijna onverslaanbaar en krijgt het Corona Virus ons er niet onder. Duidelijk wordt in deze crisis dat de kracht van Fletcher eens te meer ligt in de flexibiliteit van al die medewerkers die onze gasten zo gastvrij en vriendelijk in de watten leggen.

Er wordt veel gesproken over het “Nieuwe Normaal” en dat dat de toekomst wordt. Terwijl niemand ons uit kan leggen wat dat precies gaat inhouden. Laten we dus asjeblieft hopen dat we terug mogen naar het “Oude Normaal”, elkaar ontmoeten, plezier maken en heerlijk uitgaan.

Met gastvrije groet uit Wageningen,

Joan Boersma

Even geduld a.u.b.
Resultaten worden ververst.

Wij gebruiken cookies.

Fletcher Hotels gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de website nog gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees meer in ons cookiebeleid.  Indien u niet akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies, kunt u dit instellen via uw Browser. Meer info