Door de ogen van een Hotelmanager 2.0


Wij hebben natuurlijk een prachtig beroep. Maar onze gasten zijn nog mooier. Zij zorgen voor de meest hilarische gebeurtenissen waardoor we nooit weten wat de dag ons brengt. Zeker als je in Amsterdam werkt want daar is het nooit saai. Het was meer dan 10 jaar geleden dat ik in Amsterdam werkzaam was. Via Zeist naar de Veluwe waar ik ongeveer 7 jaar lang heb gewerkt. Nu wil ik niet zeggen dat er niets gebeurt op de Veluwe maar in mijn eerste weken in Amsterdam heb ik me wel even achter mijn oren gekrabd, waar ik in hemelsnaam terecht was gekomen. 

Ik denk dat het mijn tweede dag was dat er politie aan de balie stond. Of we meneer XXXX als gast in huis hadden? Ze hadden netjes een sommeringsbevel dat we de gegevens mochten overdragen indien dat zo was. Gekeken in het systeem en ja, de bewuste man was één van mijn gasten. Was en passant midden in de nacht aangekomen, contant zijn kamer betaald met een late check out. Niets aan de hand zou je zeggen. Maar meneer werd gezocht door de politie en via zijn telefoon hadden ze achterhaald waar hij zich bevond en dat was bij ons. Op de parkeerplaats stonden wat andere politiemannen in burger en men ging zeer georganiseerd te werk met als doel deze gast van zijn bed te lichten en mee te nemen. En zo geschiedde. En ja, je staat echt even raar te kijken.

Medio juni stond wederom de politie aan de balie met een sommeringsbevel. Ze zochten een bepaalde man die hier wellicht eventueel was verbleven op een bepaalde datum en of we dat konden checken. Op zijn achternaam was niets te vinden, op zijn andere achternamen die hij wel eens gebruikte ook niet. Maar opeens kreeg het verhaal een hele andere wending. De politie vertelde, heel netjes overigens, waarom zij deze informatie wenste te ontvangen en ineens ging er een bouwlamp branden. Toen we namelijk net weer open waren stond er een auto op de parkeerplaats waarin een man en een vrouw hebben gezeten die lachgas gebruikte. Wij hadden ze vriendelijk doch dringend verzocht dat niet op ons terrein te doen, waarna ze ook vertrokken. Later bleek dat de dame in kwestie een kamer bij ons had geboekt en dat zij een paar dagen later als vermist was opgegeven. Daar was de politie al voor langs geweest maar aan de hand van het type auto en het kenteken konden we herleiden dat het om die man ging. Wat eerst twee losse zaken waren werd nu ineens één zaak. Nu zie je weer hoe belangrijk het is dat je alle gast gegevens goed noteert in het systeem en bewaard.

Maar hoe gasten soms met de huidige 1.5 meter samenleving omgaan blijf ik dagelijks toch echt hilarisch vinden. De meeste gasten houden zich er netjes aan en snappen ook dat wij bepaalde vragen stellen, ze netjes placeren aan een tafel met, indien ze niet uit één huishouden komen, er een minimale 1.5 meter afstand is tussen de gasten. En de meeste gasten maken ook netjes een reservering. Maar je hebt ook gasten die gewoon langskomen en willen doorlopen. Bij de receptie worden ze zo veel mogelijk tegengehouden, worden de vragen gesteld en wordt er in het systeem gekeken of er nog plek is voor ze. Zo ook op de bewuste avond dat er zes heren een borrel kwamen doen bij ons in de Skybar. Nee, ze kwamen niet uit één huishouden waarna de receptioniste in het systeem keek, twijfelde of er voldoende ruimte was voor zes personen en belde naar boven. Ondertussen liepen de heren al naar de lift en verdwenen naar boven. De dienstdoende F&B supervisor was inmiddels op de hoogte en ontving de zes heren en ging ze voor naar de tafel die vrij was en waar ze konden plaatsnemen. Dat was niet helemaal de tafel die ze wenste. Ze wilden aan een ronde tafel met een bank zitten. Waarop de supervisor netjes aangaf dat dat helaas niet mogelijk was i.v.m. de 1.5 meter regel. Verheft één van de heren zijn stem en zegt, zodat iedereen het kon horen, weet je wel wie ik ben, ik ben die en die en je kunt voor mij rustig een uitzondering maken. Gelukkig hield de supervisor zich keurig aan de regels en gaf niet toe. Met een hoop herrie vertrok het gezelschap weer. De aanwezige gasten waren ook stomverbaasd dat hij zo reageerde. Ik denk dat deze man wat minder volgers op social media heeft. Je zou toch juist denken dat je als BNer een voorbeeld functie hebt en je aan de regels houdt, ook als je een BNer bent.


Met gastvrije groet uit Amsterdam,

Joeri Nuyten

Even geduld a.u.b.
Resultaten worden ververst.

Wij gebruiken cookies.

Fletcher Hotels gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de website nog gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees meer in ons cookiebeleid.  Indien u niet akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies, kunt u dit instellen via uw Browser. Meer info