Door de ogen van een Hotelmanager

 


Wij hebben natuurlijk een prachtig beroep. Maar onze gasten zijn nog mooier. Zij zorgen voor de meest hilarische gebeurtenissen waardoor we nooit weten wat de dag ons brengt. Zeker als je in Amsterdam werkt want daar is het nooit saai.

Voor het eerst in jaren heb ik afgelopen zomer mijn vakantie in Nederland doorgebracht. Zonder de Coronapandemie was dat zeker niet gebeurt maar nu konden we de Nederlandse horeca en daarmee de economie ook sponseren. En met mij hebben een heleboel Nederlanders dat gedaan. Amsterdam heeft normaliter zijn laagseizoen in de maanden juli en augustus maar daar was nu weinig van te merken. Mede door het mooie weer en de Corona was het echt alle hands aan dek en vol gas geven. En dat was voor iedereen volgens mij zo.

Tijdens mijn vakantie hebben we meerdere terrassen en restaurants bezocht en overal zag je een ander beleid en dat zette mij toch wel aan het denken. Niet overal hoefde wij ons te registeren, als we ons dan moesten registeren was het registratieformulier overal anders. We hadden het zelf 1 keer dat je je via een QR code kon registeren, dat was echt fancy. Soms moest je eerst je handen desinfecteren en bij een ander alleen als je naar binnen ging. Bij de een werd wel een gezondheidscheck gedaan en bij een ander niet. Het was iedere keer weer een verrassing hoe en wat.

Nu zijn wij Fletcher en we zijn de grootste hotelketen van Nederland. In de laatste Flits heeft er een stuk gestaan over uniformiteit en het naleven van procedures en protocollen. En laten we wel zijn, dat heeft een keten als Fletcher ook nodig. Het geeft een bepaalde structuur voor ons als medewerker maar nog veel belangrijker, heeft geeft de gast transparantie. Als we overal hetzelfde doen is het voor de gast ook duidelijk. Ook wij als Fletcher hebben een protocol wat betreft Corona welke wij allemaal hetzelfde zouden moeten opvolgen. Doordat ik zag dat het bij de door mij bezochte horeca gelegenheden allemaal anders werd gedaan moest ik toch wel bekennen dat hier in het hotel eigenlijk ook zo was. Niet alle medewerkers hanteren dezelfde werkwijze qua protocool. De gezondheidscheck wordt door vele anders gedaan, registratieformulieren worden niet altijd ingevuld. En uiteindelijk is dit ook verwarrend voor de gast. Laat staan als deze gast meerdere hotels van ons bezoekt. Dit was een zeker wel een soort van eye opener moet ik zeggen.

Maar terugkomend op de uniformiteit en het naleven van procedures en protocollen. Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat we ons hieraan moeten houden en de regels moeten naleven. Maar soms krijg je toch echt iets over de schutting gegooid wat gewoon hilarisch is en waarbij ik me dan de vraag stel, denken ze nu echt niet na of denken wij te moeilijk? En dan probeer ik me voor te stellen hoe dit dan gegaan is. We hebben meer dan 100 hotels waarbij geen enkel hotel hetzelfde is. Ja, we kunnen een heleboel hotels met elkaar vergelijken maar overal zijn de ruimtes anders, is de routing anders en hebben we allemaal zo onze eigen uitdagingen. En wat voor het ene hotel helemaal top is, kan voor een ander hotel een flop zijn. En ja, we kennen deze voorbeelden allemaal en vaak denken we dan, het zal wel, het waait wel over. Maar ik denk dat we hier als Hotelmanager een verantwoordelijkheid hebben, laten we nu dit soort zaken nu eens op de juiste wijze beargumenteren en het kenbaar maken. Want laten we eerlijk zijn, als wij niets aangeven zal er ook niets veranderen. Laten we er nu gezamenlijk voor zorgen dat het voor de gast duidelijk is waar Fletcher voor staat en hoe we te werk gaan. En dat er per hotel verschillen zijn is alleen maar mooi want dat geeft de diversiteit aan, maar in de basis moeten we hetzelfde werken. Juist nu in deze onzekere tijden.

Met gastvrije groet uit Amsterdam,

Joeri Nuyten

Even geduld a.u.b.
Resultaten worden ververst.

Wij gebruiken cookies.

Fletcher Hotels gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de website nog gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees meer in ons cookiebeleid.  Indien u niet akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies, kunt u dit instellen via uw Browser. Meer info