Door de ogen van een Hotelmanager


Wij hebben natuurlijk een prachtig beroep, maar onze gasten zijn nog mooier. Zij zorgen voor de meest hilarische gebeurtenissen, waardoor we nooit weten wat de dag ons brengt. Zeker als je in Amsterdam werkt, want daar is het nooit saai! Maar als je mij een half jaar geleden had gezegd dat de wereld op zijn kop zou komen te staan, had ik je echt voor gek verklaard.

Dat de horeca dicht zou moeten, er bijna geen enkele sport uitgeoefend kon worden, vliegtuigen aan de grond zouden blijven staan en bedrijven de deuren moesten sluiten omdat iedereen thuis moest werken, had ik dat zeker niet aan zien komen. Van de uitspraak ‘intelligente lockdown’ nog maar te zwijgen. Maar helaas kan ik niemand voor gek verklaren en is het realiteit geworden. Het is alsof je in een hele vreemde droom leeft waarvan de gevolgen nog heel lang voelbaar zullen blijven.

En ja, ik heb zeker te doen met alle collega’s waarvan een dierbare is overleden, met enkele van mijn vaste gasten die overleden zijn, maar ook met mijn leveranciers en accounts die het zwaar hebben. Wij als hoteliers hebben een groot empathisch vermogen, wij kunnen ons inleven en ons medeleven tonen, maar uiteindelijk willen wij ook overeind blijven staan en moeten er bij ons ook weer euro’s binnenkomen om te overleven. Dat betekent dat wij ons ook anders moeten gaan gedragen. De wereld om ons heen is veranderd en wij moeten daar in meegaan.

Als je terugkijkt naar afgelopen maanden zijn we steeds goed geïnformeerd, heeft iedereen zijn of haar salaris ontvangen, hebben de meeste medewerkers minder uren gewerkt dan normaal en zijn we in staat geweest om met elkaar allerhande werkzaamheden te verrichten die we normaal nooit konden doen. Als ik voor mezelf spreek hebben we ook aan teambuilding gedaan, wat ook niet altijd vanzelfsprekend is. En ja, er zijn ook zaken niet helemaal top gegaan. Maar over het algemeen denk ik dat we trots mogen zijn op Fletcher.

En dan mogen we weer open met alle maatregelen die gelden. En wat een gedoe was dat. Je halve hotel verbouwen zodat alle restauranttafels volgens de richtlijnen stonden en routings creëren met Fletcher tape, pijlen en stickers. Als we dan spreken van wat er niet helemaal top is gegaan, dan staat de uitlevering van alle producten hoog op het lijstje. Maar ja, dat maakt het dan ook wel weer spannen, toch?! En dan heb je eindelijk alles gedaan, is de wijkagent langs geweest, de boa’s hebben een rondleiding gehad en mogen de deuren weer open. Met spanning wachten we op de gasten. Ja, met spanning! Want in de tijd dat we dicht waren hebben we alle procedures herschreven, hebben we samen met de medewerkers de serviceverlopen bedacht, is er een nieuwe menukaart gemaakt, hebben de kamers een deep cleaning gehad en nu moest alles samenkomen. Helaas hadden we er alleen geen rekening mee gehouden dat je ook de gast moet heropvoeden: “Hoezo moet ik de routing volgen? Die geldt toch niet voor mij!”, “Nee, we hebben 6 kamers geboekt, dus we mogen aan 1 tafel zitten” en “Moet ik nu echt naar mijn hotelkamer toe als ik naar het toilet wil?”. Maar na een paar dagen ging dat eigenlijk ook vanzelf.

En nu we een goede maand onderweg zijn met het ‘nieuwe’ normaal gaat het eigenlijk wonderbaarlijk goed. Complimenten voor de medewerkers die alle nieuwe procedures en dergelijke zo snel hebben opgepakt. Gasten zijn blij, we krijgen complimenten en er komt weer wat omzet binnen.

Laten we er samen een mooie zomer van maken en gebruikmaken van elkaars expertise en knowhow, zodat we met trots kunnen zeggen; ook dat kan bij Fletcher!

Met gastvrije groet uit Amsterdam,
Joeri Nuyten

Even geduld a.u.b.
Resultaten worden ververst.

Wij gebruiken cookies.

Fletcher Hotels gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om de website nog gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen. Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees meer in ons cookiebeleid.  Indien u niet akkoord gaat met het plaatsen van alle cookies, kunt u dit instellen via uw Browser. Meer info